Mutaties Najaarsnota 2022
In onderstaande tabel zijn de afwijkingen uit deze Najaarsnota opgenomen. De structurele mutaties betrekken we bij de kadernota 2024 – 2027 en de zomernota 2023.
Bedragen * € 1.000 (+= voordeel, -/- is nadeel).
NAJAARSNOTA 2022 | 2022 | I/S | Toelichting | |
Mutaties Najaarsnota | ||||
Dekkingsmiddelen | ||||
1 | Saldo Zomernota 2022 | -131 | I | |
---|---|---|---|---|
2 | Meicirculaire 2022 | 126 | S | Betreft het saldo van de Meicirculaire 2022 |
3 | Septembercirculaire 2022 | 758 | S | Betreft het saldo van de Septembercirculaire 2022 |
3a | * inzet taakmutaties Septembercirculaire | -828 | I | In de Septembercirculaire zijn taakmutaties (bedragen die beschikbaar worden gesteld voor een doel) opgenomen. Deze bedragen voegen we voor een deel toe aan de betreffende budgetten. |
3b | * reeds geraamde inkomst voor plafond btw compensatiefonds | -39 | I | In de begroting houden we t/m 2024 al rekening met een te ontvangen bedrag uit het btw compensatiefonds van € 39.000. Dit bedrag moet op werkelijke bedrag in de septembercirculaire in mindering worden gebracht. |
4 | Vrijval reserve Ijsseldelta | 10 | I | Het restant van de gevormde bestemmingsreserve Ijsseldelta valt vrij ten gunste van het resultaat. Dit project is afgerond en er volgen geen kosten meer. |
5 | Vrijval budget coronakosten zonder compensatie overheid | 100 | I | In de zomernota 2021 is een bedrag van € 100.000 beschikbaar gesteld voor coronakosten zonder overheidscompensatie. Dit budget blijkt niet nodig te zijn geweest voor dit doel. We stellen voor om dit bedrag een andere bestemming te geven en breed in te zetten voor ondersteuning van de samenleving zoals bijvoorbeeld de energiecrisis. |
6 | Ondersteuning samenleving bij actuele crisissen | -100 | I | We stellen voor om het niet benodigde budget voor niet-gecompenseerde coronakosten in te zetten voor brede ondersteuning van de samenleving. |
7 | Suppletie btw en bcf inzake herberekening forfaitair mengpercentage | -68 | I | In de afgelopen jaren is er inzake de btw één en ander gewijzigd. De grootste wijziging was de afschaffing van de btw op sportprestaties. Deze én andere wijzigingen hebben geleid tot een (nadelige) aanpassing van ons mengpercentage btw voor met namen onze overhead kosten vanaf 2017. We kunnen hierdoor minder btw terugvragen bij het btw-compensatiefonds. Een herbekening over de jaren 2018-2021 leidt tot een nabetaling van de btw van totaal € 68.000 (incl. boete en rente). |
8 | Dividend BNG en Rendo | 71 | I | Van de BNG en de Rendo is over 2021 meer dividend ontvangen. |
Programma Dienstbaar | ||||
9 | Uitbreiding uren griffie | -26 | S | De werkgeverscommissie heeft in 2021 besloten om te komen tot een structurele urenuitbreiding op de griffie van 8 uur per 2022. Deze uitbreiding is evenredig verdeeld over de griffier en de adjunct griffier en nodig om de toegenomen werkzaamheden sinds de verkiezingen van 2018 op te vangen. |
10 | Hogere kosten raad en rekenkamer | -22 | I | De overschrijding wordt veroorzaakt doordat de raad zich in 2022 door externe adviseurs heeft laten bijstaan om te komen tot een aanpassingen in de vergaderstructuur. |
11 | Toenemende kosten KCC ivm uitbreiding fte's | -14 | S | Het afgelopen jaar is de landelijke normering voor de bezetting van het KCC voor het afhandelen van telefoontjes van burgers en bedrijfsleven naar boven bijgesteld. Een structurele uitbreiding van capaciteit van het KCC is noodzakelijk om de kwaliteit van de bereikbaarheid en dienstverlening te kunnen waarborgen. De structureel hogere kosten (€ 46.000) worden voor het grootste deel vanuit het reguliere budget KCC opgevangen. |
12 | Verhoging bijdrage aan de VNG | -15 | S | Stijging jaarlijkse bijdrage VNG t.b.v. gezamenlijke gemeentelijke activiteiten |
Programma Mooi en Duurzaam | ||||
13 | Toename energielasten (gebouwen, gemalen, openbare verlichting) | -556 | S | We zien een enorme toename van de energielasten door de contract ontbinding met Gazprom en de stijgende energieprijzen. In deze najaarsnota verwachten we een toename van € 556.000. In de meerjarenbegroting 2023 houden we rekening met een stijging van € 179.000. Maar er is nog veel onzeker. |
14 | Rentederving lening ivm aflossing | -182 | S | In september 2022 heeft de raad ingestemd met de terugkoop van grond in Overwaters. Daarmee is de vervroegde aflossing van de lening ook een feit geworden. De jaarlijkse rentevergoeding ad. € 182.000 vervalt hiermee en heeft een structureel nadelig effect. |
15 | Dividend Rova | - | S | De Rova heeft een 'winstwaarschuwing' afgegeven voor het te verwachten dividend voor de komende jaren in verband met de hoge brandstofkosten. Voor de komende jaren ontvangen we naar verwachting € 31.000 minder dividend. |
16 | Vervanging straatmeubilair | -20 | S | Voor reguliere vervanging van straatmeubilair is extra budget nodig om aan het gewenste beeldkwaliteit te voldoen. Onder straatmeubilair vallen bijv. abri’s (bushokjes), straatnaam- en verkeersborden, prullenbakken, hondenpoepbakken en -zakjes, bankjes etc. |
17 | Bijstelling bijdrage Omgevingsdienst 2022 | -20 | I | In 2022 heeft de OD onder meer te maken met extra, voornamelijk eenmalige kosten als gevolg van het ontvlechten van de ICT met de gemeente Zwolle en SSC Ons. Een andere financiële consequentie van de ontvlechting is de overstap naar een ander systeem voor de personele-, salaris- en financiële administratie. Het algemeen bestuur moet nog instemmen met deze verhoging. |
18 | Invoeringskosten Omgevingswet | 277 | Het Rijk heeft via de septembercirculaire 2022 een bedrag van € 277.000 beschikbaar gesteld voor de transitiekosten die we maken in aanloop naar de invoering van de Omgevingswet. De middelen zijn beleids- en bestedingsvrij. Dit bedrag zetten we in 2023 in ten behoeve van onder meer de opleiding van medewerkers. We stellen daarom voor dit bedrag via resultaatbestemming mee te nemen naar 2023. | |
19 | Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) | 45 | De wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) treedt naar verwachting vanaf 1 januari 2023 gefaseerd in werking. Voor de invoering hiervan is in de septembercirculaire 2022 een bedrag van € 45.000 beschikbaar gesteld. De uitgaven vinden dit jaar niet meer plaats. We stellen daarom voor dit bedrag via resultaatbestemming mee te nemen naar 2023. | |
20 | Minder inkomsten leges begraafplaatsen | -122 | I | Er hebben minder begrafenissen plaatsgevonden dan gemiddeld. |
21 | Klimaatadaptatie | 92 | I | Bedrag is niet uitgegeven in 2022, meenemen naar 2023. Het budget is bedoeld om uitvoering te geven aan de uitvoeringsagenda klimaatadaptie. In 2022 is een eerste aanzet gegeven aan deze agenda, dit was met name intern gericht. De voorgenomen inzet van externe specialisten en adviseurs vergt een nadere uitwerking. Deze inzet schuift door naar 2023 en verdere jaren. |
Programma Zorgzaam en Levendig | ||||
22 | Minder kwijtscheldingen | 25 | I | Ondanks de coronacrisis en stijgende brandstof- en energieprijzen is het aantal kwijtscheldingen niet noemenswaardig gestegen. We verwachten wel een toename van de aanvragen in 2023. |
23 | Uitvoeringskosten Regionaal Serviceteam Ijsselland | 23 | S | Jaarlijks vraagt de RSJ aan de 11 gemeenten een bijdrage voor de uitvoeringskosten van RSJ IJsselland. Voor 2022 is dit een bedrag van € 75.000 (bijdrage: 3,79%) excl. BTW over de apparaatskosten, transformatiefonds en een voorschot voor eventuele onvoorziene kosten. In de gemeentelijke begroting is rekening gehouden met een bedrag van € 98.000. Het budget kan met € 23.000 structureel naar beneden worden bijgesteld. |
24 | Jeugdkosten | 332 | I | Door het sturen op meer lichte vormen van Jeugdhulp en door de afname van het aantal Jeugdigen door de wijziging van het woonplaatsenbeginsel is de verwachting dat de kosten Maatwerkvoorzieningen Jeugdzorg in 2022 lager uitvallen. Wel zien we een stijging van de gemiddelde kosten doordat er meer complexe en duurdere vormen van Jeugdzorg worden aangeboden. Mede als gevolg van de corona crisis. Het betreft een incidenteel voordeel waarbij we de raad voorstellen om dit toe te voegen aan de reserve sociaal domein. |
25 | WMO voorzieningen | 191 | I | We verwachten in 2022 op de budgetten WMO begeleiding en huishoudelijke verzorging een tekort van € 146.000. De oorzaken hiervan is het vaste abonnementstarief, de trend dat mensen langer thuis wonen en de oplopende wachtlijsten in de verschillende domeinen (WLZ en Zvw) waarbij inwoners tijdelijk een indicatiebesluit ontvangen vanuit de WMO. We stellen voor om deze kostenstijging te dekken uit de stelpost prijs en looncompensatie WMO voorzieningen. Dan blijft een bedrag van € 190.000 over in de stelpost WMO. We stellen voor dit bedrag te storten in de reserve sociaal domein om toekomstige nadelen op te vangen. |
26 | Participatie | -43 | I | De doelgroep met een lange afstand tot de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren toegenomen. Deze groep vraagt om meer bewerking van de consulent of jobcoach en of inzet van andere interventies. Denk aan het inzetten van activiteiten- of participatietrajecten. Het tekort vangen we op met de inzet van de reserve sociaal domein. |
27 | Daling bijdrage Agnietencollege | 45 | S | Door een daling van het leerlingenaantal daalt ook de bijdrage aan het Agnietencollege. |
28 | Toename kosten leerlingenvervoer | -15 | S | Mede als gevolg van de stijging van de brandstofkosten dient rekening gehouden te worden met een lichte structurele stijging van de lasten. De NEA-index die contractueel wordt gehanteerd voor het leerlingenvervoer bedroeg voor 2022 3,5%. De aantallen kinderen die gebruik maakten van het vervoer waren in 2022 redelijk vergelijkbaar met 2021. Gezien de ontwikkeling van met name de brandstofprijzen in 2022 wordt voor 2023 ook een forse NEA-index verwacht. Deze wordt dit najaar bekend gemaakt. Hiertegenover zien we eveneens een stijging van de baten als gevolg van de stijging van de eigen bijdrage. Voor het nieuwe schooljaar 2023-2024 vindt een evaluatie plaats van het leerlingenvervoer. |
29 | Sportakkoord 2021 | -4 | I | De afrekening van de SPUK Sport over 2021 laat een klein nadeel zien. |
30 | Afrekening 2021 Veiligheidsregio | 122 | I | Uit de eindafrekening 2021 blijkt dat we een bedrag terugontvangen van de Veiligheidsregio. |
Overhead | ||||
31 | Vrijval budget ondernemingsraad | 10 | S | Het budget voor de ondernemingsraad kan structureel naar beneden worden bijgesteld (2022 met € 10.000 en structureel € 5.000) |
32 | Toename brandstofkosten buitendienst | -15 | S | Door de toenemende en fluctuerende brandstofprijzen verwachten we een structurele stijging van de brandstofkosten. |
33 | Stijging schoonmaakkosten | -25 | S | De schoonmaakkosten zijn gestegen. In 2023 vindt een nieuwe aanbesteding plaats. |
Saldo Najaarsnota 2022 | -18 | Incl. het negatieve saldo uit de zomernota 2022 (€ -131) | ||
….. | ||||
We stellen voor om het saldo van de najaarsnota 2022 als volgt te verdelen: | ||||
- Reserve resultaatbestemming 2022 | 414 | |||
- Reserve Sociaal Domein | 480 | |||
- Inzet van de algemene reserve | -912 |
Budget neutrale mutaties
Een aantal mutaties heeft gevolgen voor het saldo op programmaniveau maar is onder aan de streep budget neutraal. De raad heeft het budgetrecht op programma niveau. In onderstaande tabel zijn de budget neutrale wijzigingen weergegeven.
Administratieve wijzigingen (budget neutraal) | ||||
Dekkingsmiddelen | ||||
a | Overheveling van reserve krachtig accommoderen | -358 | I | Cf. collegebesluit afronden project 'krachtig accommoderen'. |
---|---|---|---|---|
a | Overheveling naar reserve verduurzaming gebouwen | 358 | I | Cf. collegebesluit afronden project 'krachtig accommoderen'. |
Overhead | ||||
b | Doorlopende transitiekosten ICT naar Ons in 2022 | -430 | I | In 2021 was een budget beschikbaar gesteld voor de transitie ICT naar SSC Ons. De kosten lopen door tot in 2022. Het gereserveerde restantkrediet zetten we nu in ter dekking van de kosten in 2022. |
b | Bijdrage van algemene reserve voor transitie ICT naar Ons | 430 | I | |
Programma Dienstbaar | ||||
Programma Mooi en Duurzaam | ||||
c | Overhevelen budgetten brandweergebouwen | -63 | S | De brandweergebouwen worden verhuurd aan de Veiligheidsregio. Dit betekent dat de budgetten nu overgaan van het programma zorgzaam en levendig naar het programma mooi en duurzaam. |
Programma Zorgzaam en Levendig | ||||
c | Overhevelen budget brandweergebouwen naar Mooi & Duurzaam | 63 | S | De brandweergebouwen worden verhuurd aan de Veiligheidsregio. Dit betekent dat de budgetten nu overgaan van het programma zorgzaam en levendig naar het programma mooi en duurzaam. |
Totaal administratieve wijzigingen | 358 |
Aanvragen resultaatbestemming 2022
Vanuit het saldo in deze najaarsnota stellen wij de raad voor om de volgende bedragen opnieuw beschikbaar te stellen in 2023. Een toelichting hierop is te vinden onder de programma's.
Aanvragen resultaatbestemming 2022 | ||||
A | Klimaatadaptatie | 92 | Het budget voor 2022 wordt niet volledig ingezet. Het budget is bedoeld om uitvoering te geven aan de uitvoeringsagenda klimaatadaptie. In 2022 is een eerste aanzet gegeven aan deze agenda, dit was met name intern gericht. De voorgenomen inzet van externe specialisten en adviseurs vergt een nadere uitwerking. Deze inzet schuift door naar 2023 en verdere jaren. | |
---|---|---|---|---|
B | Invoeringskosten Omgevingswet | 277 | Extra budget 2023 vanuit Septembercirculaire 2022 Het Rijk heeft voor 2022 € 277.000 bijgedragen aan de transitiekosten die deze gemeente maakt in aanloop naar de invoering van de Omgevingswet. De middelen zijn beleids- en bestedingsvrij. Dit bedrag zal in 2023 ingezet worden ten behoeve van de opleiding, training van medewerkers, het vervolg op de ontwikkeling en advisering rondom het omgevingsplan en toepasbare regels en tijdelijke vervanging medewerkers tbv ontwikkeling voor nieuwe omgevingswet. | |
C | Wet kwaliteitsborging bouw Wkb) | 45 | Extra budget 2023 vanuit Septembercirculaire 2022 De wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) treedt naar verwachting vanaf 1 januari 2023 gefaseerd in werking. Er wordt gestart met de eenvoudigere bouwprojecten, daarna volgen eventueel de meer complexere projecten. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Onder deze wet dragen kwaliteitsborgers zorg voor het voldoen aan de bouwtechnische regels. Deze taken vervallen hiermee bij gemeenten, die overigens wel het bevoegd gezag blijven houden. Tegelijkertijd wijzigen bepaalde wettelijke taken en krijgen gemeenten er extra wettelijke taken bij, zoals registratie en beoordeling van de Wkb-meldingen. Hieronder vallen onder andere bouwmeldingen, gereed meldingen en informatieverstrekking van de start en einde van bouwwerkzaamheden. Gemeenten ontvangen, voor de noodzakelijke voorbereidingen die de gemeenten nog moeten treffen tot de inwerkingtreding van de Wkb in 2022 een bijdrage van € 45.000. Dit bedrag zetten we in 2023 in ten behoeve van de inhuur van capaciteit ten behoeve van de voorbereiding op de overgang naar de nieuwe taken rondom de registratie en beoordeling van de Wkb meldingen. | |
Totaal aanvragen resultaatbestemming 2022 | 414 |